Foto: iStock

Simon Fendinge

Public affairsrådgiver

simon@fday.dk
Kommentar

God public affairs kræver bedre etik

Public Affairs (politisk interessevaretagelse) er et område, der er i rivende udvikling – og godt for det, for det spiller en vigtig demokratisk rolle. Men når Magtudredningen 2.0 sætter branchen i spotlightet, kan man bruge det klare lys til at stille sig selv spørgsmålet: Gør vi det godt nok? Og kan vi gøre det bedre?

For Public Affairs, der har eksisteret lige så længe, der har eksisteret politik, er grundlæggende et gode for samfundet, når vi forvalter det rigtigt.

Det giver mulighed for, at flere aktører kan blive hørt, så den demokratiske udformning af politik bliver udvidet til den del af politik, der sidder udenfor Christiansborgs tykke mure.

Det giver politikere bedre forudsætninger for at lovgive. Når regelmængden er mere end tredoblet siden 1990 uden flere politikere i Folketinget, er det klart, at der er et enormt pres for viden og præcision. Det leverer vi.

Det giver virkeligheden en chance på Borgen og bygger bro mellem dem, der lovgiver, og dem, der mærker konsekvenserne.
Og det giver en løbende dialog mellem samfundet og staten. Demokratiet foregår ikke kun hvert fjerde år, men løbende, og der sikrer PA-branchen en løbende dialog imellem de valgte og vælgerne.

Men hvis vi ikke skal blive kvalt i egen succes, skal både resultaterne og processerne længere frem i lyset. Det er til gavn for alle, for hvem har dog lyst til at gemme sine goder i skyggerne?

Magtudredningen peger på flere ting, og den offentlige debat igennem flere år peger i retning af nogle grundlæggende udfordringer:

Uigennemsigtighed med, hvem der arbejdes for
Det er vigtigt at være transparent i sin politiske interessevaretagelse, så demokratiet kan se, hvem der påvirker det. Det har tidligere været en udfordring i branchen, at aktører har gemt sig i skyggerne i deres interessevaretagelse, indtil sagerne så dagens lyst. Hos FRIDAY er vi fuldstændigt gennemsigtige overfor stakeholders, uanset type, så vi sikrer, at der er den højest mulige etik og troværdighed og for at sikre, at beslutninger træffes på et oplyst grundlag.

Møder på vegne af kunder
I en branche, hvor kandidater, politikere og rådgivere kan være i forskellige kasser samtidigt, kan det være et problem, hvis kunderne kan hyre rådgivere, der i værste tilfælde også er valgt til at tage møder for dem. Det er ikke bare en skærm mellem kunden og sagen, det sker også i en branche, hvor man ikke må kunne skelne mellem privat og politiker. Hos FRIDAY tager vi ikke møder på vegne af kunder, men giver træning i både medier og budskaber og sikrer, at man har den bedst tænkelige rådgivning og de bedst tænkelige materialer både før, under og efter.

Regler for kunder
Har alle ret til Public Affairs, ligesom de har det til et fedt køkken? Ikke hos os. En branche er afhængig af rygraden og etikken, og ikke alle kunder og industrier er nogen, vi vil arbejde med. Hvis branchen giver plads og ret til alle, bliver det den stærkes ret, og tager taletiden fra de rigtigste og giver til de rigeste (nogle gange er de to kategorier det samme). Samtidigt giver det større mulighed for udenlandsk eller uetisk påvirkning af politik, hvilket igen skaber et uigennemsigtigt demokrati for alle de borgere, der ser ind udefra.

De retningslinjer og pejlemærker kan kun lade sig gøre, hvis det arbejde, man leverer, er godt, ordentligt og rimeligt – med andre ord, at det også kan tåle offentlighedens søgelys. Det er de pejlemærker, vi arbejder efter i FRIDAY, og som vi håber på, man også vil arbejde efter i resten af branchen. Og med gennemsigtigheden som våben kan dem, der arbejder ordentligt, også øge troværdigheden og tilliden – ikke bare for branchen, men for samfundet, borgerne og demokratiet.

Friday chat (BETA)
AI-genereret – kan indeholde fejl og afvige fra FRIDAYs værdier.
Søg

Søg og du skal finde...

Søg