Kriserådgivning

Kriserådgivning kræver erfaring og dømmekraft

Vi kan i FRIDAY rådgive dig både før, under og efter en krise.

God kriserådgivning handler både om at slukke brande, og også om at navigere gennem dem med ro, overblik og handlekraft. Vi er med hele vejen.

Kriserådgivning kræver erfaring, dømmekraft og is i maven. Vi kan hjælpe med presseberedskab, medietræning, krisekommunikation, overvågning af medier og sociale platforme, udarbejdelse af klager til Pressenævnet og etablering af krisehjemmesider. Vi kan rykke hurtigt og er til at få fat i – også uden for almindelig kontortid. Det er jo typisk der, kriser opstår.

Kontakt

Mikael Baden

Mikael Baden

Partner

mikael@fday.dk

Ydelser

Før krisen: Forberedelse er styrken

Men den mest effektive krisehåndtering begynder, længe før den første overskrift rammer medierne, og inden shitstormen dominerer de sociale medier. Et stærkt issues management-program og et trænet kriseberedskab er fundamentet, der skal hjælpe dig med at undgå krisen, eller alternativt at du kommer fornuftigt ud på den anden side.

Medietræning af talspersoner og realistiske krise-simuleringer, som fx FRIDAYs krisespil, giver ledere vigtige “kilometer i benene”. Når beslutningstempoet er højt, er det ikke teorien, men erfaringen, der gør forskellen. Begge dele har vi stor erfaring med at hjælpe vores kunder med.

Download whitepaper om krisehåndtering inklusiv krise-tjekliste her. Du kan også i FRIDAY få et gratis kriseberedskabstjek, så du ved, hvordan din virksomhed står, længe inden orkanen raser.

Før krisen kan vi blandt andet hjælpe dig med: Issues management, opbygning af kriseteam og kriseberedskab, udarbejdelse af beredskaber, træning af talspersoner og krisesimuleringer, interessentmapping og relationsopbygning, monitorering af traditionelle og sociale medier, og opbygning af troværdighed på egne medier.

Under krisen: Du har brug for erfaring og dømmekraft

Vores kriserådgivning er til dig, der står midt i orkanen. Når du har brug for et rutineret hold og hjælp til at få ro på situationen, skabe overblik og træffe de rigtige beslutninger i højt tempo.

Når det hele ramler, og presset er størst, har du brug for erfarne kriserådgivere ved din side. Vi håndterer jævnligt alvorlige kriser for og sammen med vores kunder. Virksomheder, organisationer og enkeltpersoner er blevet hjulpet professionelt gennem sager, der har involveret alt fra shitstorms, hackerangreb og MeToo-sager til svindel, ulykker, dødsfald og alvorlige interne konflikter.

Vi kender forløbet, reaktionsmønstre og spilleregler og ved, hvor hurtigt det hele kan løbe af sporet.

Derfor tilbyder vi kriserådgivning, der ikke bare handler om kommunikation, men om handling. Om at få styr på fakta, lægge en plan og sørge for, at I står stærkest muligt, når det hele brænder. Vores rutinerede kriserådgivere lader sig ikke slå ud, når telefonen er rødglødende af journalister og andre interessenter, der kræver svar og handling nu og her.

Vi kan blandt andet tilbyde presse-døgnvagt, medie- og sociale medier-overvågning, kriseledelse, medietræning, afholdelse af pressemøder og håndtering af pressenævnssager.

Efter krisen: Genopbygning og læring

Mange tror fejlagtigt, at krisehåndteringen slutter, når medierne mister interessen. Intet kunne være mere forkert. Her venter endnu et stort strategiske arbejde.

Hvad er læringen af krisen? Var kritikken berettiget? Håndterede vi den fornuftigt? Hvor beskadiget er vores omdømme? Og er der fortsat tillid til ledelsen? Det er nogle af de mange spørgsmål, man skal stille sig selv som virksomhed og ledelse, når man efter en krise skal i gang med at genopbygge sit omdømme og i mange tilfælde også starte en kulturforandring.

Tillid genopbygges over tid og gennem handling, ikke gennem slogans. Vi kan i FRIDAY hjælpe dig med at genopbygge dit omdømme, og at genvinde dine interessenters tillid på den anden side af krisen. Det handler om evaluering, læring og tillid. Der kan også ofte være brug for en kulturforandring i din virksomhed eller organisation, som vi kan hjælpe dig med.

Vi kan blandt andet hjælpe jer med ...

Presse-døgnvagt
Vi tager telefonen døgnet rundt og sørger for, at den kritiske presse ikke møder en telefonsvarer. Et professionelt forhold til medierne er vigtigt.

Medieovervågning
Fejl sker i alle kriser. Vi overvåger såvel pressen som sociale medier – så vi bl.a. kan opdage fejl og upræcisheder.

Kriseledelse
Vi er vant til at indgå i kriseledelsen sammen med øvrige vigtige rådgivere – fx advokater, revisorer og tekniske eksperter.

Pressemøder
Vi forbereder og afvikler pressemøder i det omfang, det tjener organisationen bedst at møde pressen samlet for at spare tid.

Pressenævnssager
Alle har ret til en fair behandling inden for reglerne om god presseskik. Vi hjælper med at klage over mediernes metoder, hvis det er nødvendigt.

Medietræning
Vi klæder talspersoner på til mødet med pressen som kritisk modspiller. Vi sørger for at de væsentligste budskaber står skarpt og tydeligt i medierne.

I krisen beskytter man sig bedste ved at beskytte sine interessenter”

Mikael Baden, partner

FRIDAYs eksperter i krisehåndtering

Lars Bo Kirk

Bestyrelsesformand og partner

lars@fday.dk

Lars Bo er ekspert i strategisk kommunikationsrådgivning og krisekommunikation. Han er ofte topledernes højre hånd, når der skal håndteres kriser internt og eksternt. Han har klædt en lang række organisationer på til at stå stærkt i pressen, og kan også selv indtage rollen som talsperson for organisationer og virksomheder. Lars er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Mads Haukrogh

Partner og chef for film

mads@fday.dk

Mads har 15 års erfaring som rådgiver og en solid journalistisk baggrund som tv-reporter og videojournalist. Udover at være en fast del af FRIDAYs team af medie- og budskabstrænere, har han speciale i udvikling og eksekvering af tv-reklamer, SoMe-videoer og podcast. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet og har i dag kontor i både København og Jylland.

Claus Dithmer

Seniorrådgiver

dithmer@fday.dk

Claus har mange års erfaring som strategisk ledelsesrådgiver med speciale i PR, krisehåndtering, branding, identitet, omdømme og medietræning. Hos FRIDAY har han håndteret mange krisesager, arrangeret pressemøder, lavet PR og bl.a. har udviklet interessentanalyser og brandingkampagner for en række virksomheder og organisationer. Er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole.

Mikael Baden

Partner

mikael@fday.dk

Mikael har siden 2007 rådgivet topledere i kommunikation. Med afsæt i sin journalistiske baggrund og mange års erfaring på redaktioner og bureauer er Mikael Baden i dag en af landets mest erfarne medie- og budskabstrænere. Han klæder talspersoner på med stærke budskaber – og holder virkeligheden op foran organisationens beslutningstagere. Mikael er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Friday chat (BETA)
AI-genereret – kan indeholde fejl og afvige fra FRIDAYs værdier.
Søg

Søg og du skal finde...

Søg