friday medarbejderhåndbog

Velkommen

Medarbejderhåndbog. Det kan lyde som noget fra en rugbrødsfabrik i 1980’erne. Men det er et navn, som er til at forstå: en (digital) håndbog for alle os, der allerede er i FRIDAY. Og for de mange nye, skønne og dygtige kollegaer, som kommer til i fremtiden. Her kan du finde viden om vores hverdag. Hvad vi gør, ikke gør og hvorfor.

Medarbejderhåndbogen er offentlig – den kan alle, også dem uden for FRIDAY, læse. Menupunktet INTERN er dog gemt bag et password. Her står en række forretningskritiske oplysninger. De skal ikke kunne ses uden for FRIDAY.

Hvis du er ny i FRIDAY så velkommen til vores verden. Hvis du allerede er en del af klubben, så læs med alligevel.

Emner
Velkommen
Medarbejderhåndbog. Det kan lyde som noget fra en rugbrødsfabrik i 1980’erne. Men det er et navn, som er til at forstå: en (digital) håndbog for alle os, der allerede er i FRIDAY. Og for de mange nye, skønne og dygtige kollegaer, som kommer til i fremtiden. Her kan du finde viden om vores hverdag. Hvad vi gør, ikke gør og hvorfor. Medarbejderhåndbogen er offentlig – den kan alle, også dem uden for FRIDAY, læse. Menupunktet INTERN er dog gemt bag et password. Her står en række forretningskritiske oplysninger. De skal ikke kunne ses uden for FRIDAY. Hvis du er ny i FRIDAY så velkommen til vores verden. Hvis du allerede er en del af klubben, så læs med alligevel.
fridays mission
Grundtanken i FRIDAY er et partnerejet selskab, der udadtil leverer det bedste af det bedste til kunderne og indadtil er så fleksibelt, rummeligt og intelligent skruet sammen, at enhver partner og ansat kan opnå maksimal frihed og samtidig udleve sine højeste faglige ambitioner til fordel for sig selv og de andre i selskabet. Det er vores mission at hjælpe andre mennesker med at blive bedre versioner af dem selv i det samfund, vi alle er en del af. Redskaberne i vores værktøjskasse er kommunikation og består af rådgivning, produktion og projektledelse omkring lederudvikling, positionering, tekster, film, strategier, kampagner, grafik og design. Vi er forrest i 2. række. Verden handler ikke om FRIDAY, men om vores kunder. Som rådgivere og producenter er vi sjældent synlige. Men vi skal være uundværlige for dem, som viser sig frem – med deres produkter, services og visioner for verden.
FRIDAYS værdier
Sådan prioriterer vi vores kunder

At ville verden det godt handler om, hvordan vi er som mennesker. Der er en meget fin gruppe af individer i FRIDAY. Men som virksomhed med både små og meget store kunder i dansk og internationalt erhvervsliv handler det også om, at vi prioriterer, hvem vi vil arbejde for. Ud fra andet end omsætning. Vores holdninger og indstillinger til verden har kun betydning, hvis den del ikke er til salg.

I FRIDAY har vi kunder i stort set alle brancher. Fra pro bono-arbejde for velgørende organisationer over offentlige myndigheder til nogle af Danmarks største og væsentligste virksomheder.

Der er sager, vi som udgangspunkt ikke ønsker at arbejde for: våbenindustrien, tobaksindustrien og religiøse bevægelser. Oveni kommer den enkeltes eget kompas i verden. Du kan, som rådgiver i FRIDAY, ganske enkelt af etiske årsager, sige nej til bestemte kundeopgaver.

Når det er sagt, så er vi ikke naive. Hverken vi eller verden kan i sin nuværende form eksistere alene på velgørenhed. Men vi arbejder altid for at påvirke kunder og mennesker til at bidrage positivt til det omgivende samfund. Til at gøre verden til et lidt bedre sted.

“Society is demanding that companies, both public and private, serve a social purpose. To prosper over time, every company must not only deliver financial performance, but also show how it makes a positive contribution to society.”

Samarbejde
Sig noget, gør noget. Det er svært at finde en organisation, der er fladere end FRIDAY. Enhver, der får et lyst indfald, bliver hørt og enhver, der griber en opgave, bliver set og får al kollegial hjælp til at løbe videre med den. Vi går vanvittigt meget op i, at det, vi sender ud af huset, er så godt som overhovedet muligt. Det er derfor, vi alle er så forhippede på at dele vores gode ideer. FRIDAY er fyldt med kloge hoveder, der har hentet solid erfaring i stort set alle brancher, du kan komme i tanker om. Det skal du nyde at udnytte hver eneste dag. Det gør ideerne bedre, vores kunder gladere og dig selv klogere!
Klapsædelære

Vi lærer bedst i praksis. Klapsædet er FRIDAYs bud på ’watch and learn’. Kald det mesterlære eller sidemandsoplæring, men det fungerer sådan her: Hvis der er et område, du gerne vil vide mere om, kan du tage fat i de FRIDAY-kolleger, der arbejder med det og bede om at ’komme med på et klapsæde’.

Det kan være, du ser dig selv som FRIDAYs næste store medietræner og gerne vil sidde med i en session, Mikael og Sune kører. Eller tag med Max og Pau på en dags filmoptagelse. For at blive klogere og skarpere.

Mentoring
Enhver, der ønsker det, kan udpege en mentor i FRIDAY. En mentor er en erfaren rådgiver, der kan hjælpe dig med din udvikling. Mentoren er en mere uformel sparringsperson end det, der foregår til MUS-samtaler eller i den daglige ledelse. Det er dig og din mentor, der selv finder en passende form på jeres snakke. I bestemmer selv, hvad I vil tale om, og under hvilken form. Det kan være på en gåtur eller over en kop kaffe. Brug din mentor som du vil. Udfordr dig selv og din mentor med de svære, sjove, skøre, personlige spørgsmål – det vil med sikkerhed udvikle dig til at blive en endnu bedre udgave af dig selv. Snakken mellem jer forbliver fortrolig.
5 skoler

FRIDAY har siden 2019 støttet og huset Foreningen 5 Skoler, der bygger teltskoler til flygtningebørn, der ingen skole har. Arbejdet er stadig i gang, og aktuelt driver foreningen nu ti skoler ved den tyrkisk/syriske grænse. I dag har foreningen sikret skolegang for flere end 400 børn.

For FRIDAY giver partnerskabet mening. Dels er vi med til at gøre en forskel for børnene, dels kan alle i FRIDAY frit hjælpe foreningen med alt fra tekstarbejde, webudvikling, rådgivning, PR og videoproduktion i det omfang, medarbejderne har lyst og tid.

Vi samler på personligheder

Fortællinger fra de syv verdenshave flyver over bordene i vores kulørte lokaler. Fordi vi synes, at forskellighed beriger både os, vores hverdag og det arbejde, vi udfører for vores kunder.

Ny på kontoret
Vi løfter i flok og sætter pris på en flad struktur. Det kan være svært at gennemskue som ny, så vi har spurgt nogle af vores nyeste kollegaer, om hvordan man kommer bedst fra start.
Frihed, arbejde og ansvar
Du finder meget få arbejdspladser i Danmark, der har så meget frihed, som vi har i FRIDAY. Vi har det svært med faste mødetider, så drik din morgenkaffe med en gammel ven, tag tidligt i sommerhus med familien eller få passet din frisørtid. Gå op i dit arbejde og gå op i din frihed. Vi har vigtigere ting at gå op i end at holde øje med, hvornår du ikke er på kontoret. Bare du lige melder ind på Slack, så vi ved, hvor i verden du er. Med frihed hører et ansvar. Og alle hos FRIDAY er ansvarlige og voksne mennesker, der kan finde ud af at forvalte deres hverdag fornuftigt og kontinuerligt levere arbejde af tårnhøj kvalitet. Vi tager hver især ansvar for, at kunderne og kollegerne er glade. Det bliver de, når vi overholder aftaler og laver tingene til tiden. Det er faktisk ret enkelt.
Kontortid eller hjemmearbejdstid
Vi elsker vores kontorlokaler på 4. og 5. salen i Sankt Annæ Passage. Lyset, kaffen og kollegerne! Det er jo klart nemmest at samarbejde, når vi er her på samme tid. Men vi ved også, at du kan have brug for en hjemmedag for at finde endnu mere ro og fordybelse. Eller fordi en TDC-tekniker kommer forbi mellem 8 og 18 … Derfor kan du selvfølgelig arbejde hjemmefra. Meld ind på Slack, så din kollega ved, hvor og hvornår du kan fanges.
Work-life-balance

Ja, det er vigtigt at have et fedt job, men hvis du spørger os, er arbejde aldrig vigtigere end familien. Det hele kan sagtens gå op i en højere enhed.

Alle ved, at barsel rimer på kaffe. I forbindelse med barsel giver vi derfor et kaffekort til din nærmeste kaffebar, og et abonnement til valgfri avis eller magasin, i perioden du er væk. Har du været ansat i et år, får du også barsel med løn. For mødrene gælder det, at der udbetales løn på op til 47.500 kr. i 28 uger, og fædrene det samme blot i 11 uger (gælder også ved adoption). Øvrige forhold om barsel reguleres af lovgivning.

Efterfølgende har du selvfølgelig ret til barnets første sygedag, men hvis vi skal være ærlige, hvem har så nogensinde hørt om et barn, der fik overstået mellemørebetændelse eller skoldkopper på én dag? Kan dine opgaver bære det, så tag en ekstra dag hjemme, få hjælp fra en kollega eller sig til, så finder vi en løsning, der giver plads til ekstra omsorg.

fredagsmorgenmøder
Vores yndlingsdag i FRIDAY er (surprise!) fredag. Det er en tradition, at alle som kan, spiser morgenmad sammen. Ud over at være et virvar af økojuice, surdejsbrød fra Buka og weekendplaner, er det også en mulighed for at dele lidt ud af sin faglige viden. Så hvis du lige har fundet det perfekte argument at bruge i et Krasnik-interview, eller måske bare har lyst til at tale i 10 minutter om chokoladetrends eller Meme-kultur, så er der altså god mulighed for det på morgenmøderne. Spørg, spørg, spørg. Alle FRIDAYS er søde og vil meget gerne hjælpe.
Fester og sammenhold

Man har det bare lidt sjovere, når slipset bliver løsnet (selv om vi nu sjældent bærer slips), og musikken skrues op. Vi kan lide at være sammen med hinanden og vores kunder, og derfor er FRIDAY fyldt med kolleger, ekskolleger, kunder, samarbejdspartnere, venner og venners venner til vores årlige inhouse høstfest i september. Derudover fester vi selvfølgelig sammen til årets julefrokost, som afholdes ude i byen.

Vi sætter desuden stor pris på vores rullende fredagsbar, fredagskareten, som eksekveres med stor entusiasme af vores dedikerede praktikanter og studentermedhjælpere. Ved 15-tiden ruller de ud med drinks, snacks og højt humør. Af andre tiltag kan nævnes bordfodbold, kort- og terningespil og så er fredagskareten blevet opgraderet med et nøje udviklet drinkskort.

Som nævnt får vi sjældent for meget af hinanden, og vi har derfor stiftet vores helt egen FRIDAY Social Club. Her kan du tilmelde dig, hvis du har tid og lyst. Arrangementerne varierer fra et par timer på Bib Bib Bar over en aftentur på museum til en biografpremiere, hvor du kan tage en makker med. Arrangementerne støttes økonomisk af FRIDAY og afholdes med et par måneders mellemrum.

For de sporty typer, har vi desuden FRIDAY Sport Club, hvor der blandt andet battles i padle tennis, squash, nørdes petanque i Kgs. Have og køles af med dyp i inderhavnen på varme sommerdage.

Fokemødet på Bornholm

Folkemødet er en hyldest til demokratiet og dialogen i Danmark.

Når vi er på folkemøde, så holder vi til i et gammelt lysstøberi. Stedet hedder Fabers efter dens søde og seje ejer, Lulu Faber, og til dagligt er det en kulturcafé. Når vi er der, er det FRIDAYs eventsted og Allinges hyggeligste samlingspunkt. Her afholder vi debatter og events med vores kunder og samarbejdspartnere.

Fredagen dedikerer vi til et helt emne, hvor vi afholder diversitetsfestival sammen med en række partnere fra erhvervslivet. En hel dag fyldt med kærlige, kritiske, interessante og læringsrige debatter og diskussioner om diversitet – fra mangfoldighed, ubevidst bias, inklusion, ledelsesdilemmaer og meget mere.Nå ja, og så har vi fundet konceptet for, hvordan man laver Folkemødets bedste fest fredag aften. Opskriften er grillpølser, fadøl, dragshow og bangers ved DJ-pulten.

Vigtigst af alt er dog, at Folkemødet er noget, vi driver sammen. Det er teambuilding, efteruddannelse og fest i forening.

Trivsel

I FRIDAY tror vi på, at der er andre bundlinjer end den økonomiske, og at de er gensidigt afhængige af hinanden. FRIDAY skal være et sted, hvor vi har det godt.

Sammen har vi udarbejdet vores egen trivselsanalyse, hvor vi i fællesskab har defineret hvilke punkter der er vigtige for os at måle på både for fællesskabet og for den enkelte. Den består af 20 spørgsmål, der vurderes på en skala fra 1-9 og gennemføres hvert halve år. Ved gennemgang af analysen evaluerer vi på resultaterne i fællesskab, og finder sammen fokuspunkter frem til næste analyse.

Vi er stolte af, at så mange føler sig mødt med smil og positiv energi i FRIDAY, og at så mange vil anbefale andre at arbejde i FRIDAY. Vores indsatsområder for forbedring er bl.a. at skabe rum for fordybelse og blive bedre til at give feedback.

Arbejdsmiljø

I FRIDAY går vi meget op i arbejdsmiljø, både det fysiske og det psykiske.

Det fysiske er der ret klare retningslinjer for, og de skal helt uden diskussion overholdes – på samme måde som fx funktionærloven og persondataloven.

Det psykiske er sværere at opstille klare processer for, selv om det er noget af det vigtigste overhovedet. Vi er opmærksomme, og arbejder aktivt med det, blandt andet i forbindelse med halvårlige trivselsanalyser og MUS-samtaler, men også ved at være transparente og åbne for dialog i hverdagen.

Vi har en medarbejdervalgt arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsmiljøleder, der begge har gennemført relevant uddannelse på området. Én gang om året rundsender vi en fælles APV (Arbejdspladsvurdering). Vi gør selvfølgelig alt for at rette op på specifikke resultater, der har vist sig ikke at være tilfredsstillende nok.

Pause fra Friday

Nogle gange har man brug for at trække stikket helt, se noget af verdenen, skrive en bog eller noget helt syvende. Det skal der også være plads til.

I FRIDAY har du mulighed for ulønnet orlov, så du kan tage en pause, hvis du har brug for det. Snak med Mikael (CEO) og så tager vi den derfra.