Nøgenkalenderen, der skabte massiv medieomtale og debat
Ned med de sexistiske og forældede nøgenkalendere, der stadig hænger på mange arbejdspladser i byggebranchen. Det var sammen med et bedre arbejdsmiljø og dialog målet med kampagnen ‘Kom og tag mig – NED’, som FRIDAY udviklede og eksekverede i samarbejde med TEKNIQ Arbejdsgiverne. Strategisk understøtter kampagnen TEKNIQ Arbejdsgivernes vision om at bidrage til at skabe et erhvervsliv, der tager sit samfundsansvar alvorligt.
Kalenderen er et glimrende eksempel på, at nogle gange behøver en kampagne ikke være hverken kompliceret, budgetkrævende eller omfangsrig for at virke. Grundelementet er den klassiske nøgenkalender, som stadig hænger på værksteder, i skurvogne og frokoststuer. Den har vi i kalenderen malplaceret på arbejdspladser som en børnehave, hos en bedemand og en tandlæge med teksten ‘Kom og tag mig – NED’. På den måde udstiller kampagnen absurditeten i at kigge på bare bryster i arbejdstiden – uanset type af arbejdsplads.
Kampagnen gik viralt og fik flere end 160 redaktionelle medieomtaler i alt lige fra Se & Hør til Information. Samtidig skabte kampagnen heftig debat på sociale medier – og endte endda med at få sit eget spørgekort i spillet ‘Det dårlige selskab’ for 2023.
LEVERANCER
Produktion og aktivering
Foto
Grafisk design
Idéudvikling
Kampagne
PR-strategi
Pressehåndtering
Afspil video
”Kampagnen rummede den perfekte kombination af forargelse, medlemsinvolvering og samfundsansvar, som var interessant for os, da vi ønskede at starte en samfundsdebat om kultur og adfærd i virksomhederne for at sikre mere kønsdiversitet i det tekniske erhvervsliv. Her var FRIDAY en uvurderlig sparringspartner fra idé over konceptudvikling til design”
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.